Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение, отчитане и контрол на бюджета на Община Павликени

Съгласно чл. 26, ал. 4 от Закон за нормативните актове, в законоустановения срок от 14 дни, Община Павликени, чрез настоящото публикуване за обществена консултация, предоставя възможност на заинтересованите лица да направят своите предложения и становища по Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за  условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение, отчитане и контрол на бюджета на Община Павликени.

 


 

ОБЩИНА ПАВЛИКЕНИ

ДО

ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

НА ОБЩИНСКИ СЪВЕТ

гр. ПАВЛИКЕНИ

Д О К Л А Д

от инж. ЕМАНУИЛ АЛЕКСАНДРОВ МАНОЛОВ

кмет на Община Павликени

ОТНОСНО: Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за  условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение, отчитане и контрол на бюджета на Община Павликени,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,

 

Предлагам на Вашето внимание проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за  условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение, отчитане и контрол на бюджета на Община Павликени, приета с Решение № 474 от Протокол № 40/17.12.2013 г, изменена и допълнена с Решение № 153, Протокол № 15 от 28.07.2016г., изменена и допълнена с Решение № 526, Протокол № 41 от 26.04.2018 г. воден от следните

 

М О Т И В И:

 

І. Причини, които налагат приемането на изменение и допълнение на Наредбата за  условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение, отчитане и контрол на бюджета на Община Павликени.

1. В Държавен вестник ДВ, бр. 107 от 18.12.2020 г. е обнародвано изменение и допълнение на Закон за местното самоуправление и местната администрация. В съответствие с нормативните промени, е необходимо да се актуализира и действащата Наредба за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение, отчитане и контрол на бюджета на Община Павликени.

Направените изменения и допълнения в Закона за местното самоуправление и местната администрация имат за цел усъвършенстване на действащата нормативна уредба, регламентираща правомощията на общинските съвети, кметовете на общини и на кметовете на кметства в процеса на съставяне и изпълнение на общинския бюджет, като основните моменти са:

- Въвежда се задължение на общинския съвет при приемането на бюджета на общината да одобрява разходи по определени показатели на кметствата/кметските наместничества в рамките на общия бюджет на общината.

- Изрично се регламентира задължение за кмета на общината в хода на изпълнение на бюджета да осигурява своевременно през годината одобрените разходи по бюджетите на кметствата/кметските наместничества.

С предлаганите промени се гарантира по-голяма финансова самостоятелност на кметствата и кметските наместничества, като се цели засилване на личната отговорност на всеки кмет на кметство и кметски наместник по отношение изразходването на одобрените годишни разходи по бюджета на общината.

 

2. Законът за публичните финанси изисква да се провежда публично обсъждане от местната общност на проекта на бюджет и на годишния отчет за изпълнението на бюджета по ред, определен от общинския съвет. В действащата към момента наредба е определен ред за присъствено провеждане на публично обсъждане. Във връзка с въведената извънредна епидемична обстановка и временните ограничителни мерки с цел овладяване разпространението на COVID-19 е трудно да се прогнозира какви ще бъдат действащите ограничения и забрани към датата на подготовката и планираното обществено обсъждане на проекта за бюджет и на отчета за изпълнението на бюджета.

ІІ. Цели:

1. Целта на настоящото изменение и допълнение на наредбата е постигането на съответствието ѝ със Закона за местното самоуправление и местната администрация, доколкото съгласно чл. 7, ал. 2 от Закона за нормативните актове, наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.

2. Да се регламентира ред за провеждане на неприсъствено публично обсъждане от местната общност.

ІІІ. Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба:

Не се предвижда разход на допълнителни финансови средства по прилагането на наредбата след влизане в сила на промените, тъй като не са необходими финансови ресурси за обезпечаване на изпълнението на изменения нормативен акт.

ІV. Очаквани резултати от прилагането, включително финансовите, ако има  такива:

1. Очакват се, чрез внесеното и прието от Общински съвет Павликени изменение в общинската наредба да се постигне пълно съответствие с релевантния нормативен акт от по-висока степен, а именно – Закон за местното самоуправление и местната администрация.

2. Изменението на наредбата ще даде възможност на Община Павликени да спази законовите срокове и процедури при приемането на бюджета и годишния отчет за изпълнението на бюджета в ситуация на извънредна епидемична обстановка.

V. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз:

С променяната се цели както съответствие с акт от по-висока степен, така и хармонизиране на българското законодателство с европейското.

Съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 4 от Закона за нормативните актове „Срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал. 3, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни“. Предвид предстоящото изготвяне на бюджета на общината за 2021 г. и публичното му обсъждане, извънредната епидемична обстановка и временните ограничителни мерки, които са въведени на територията на страната и необходимостта от определяне на ред за провеждане на публично обсъждане от местната общност на проекта на бюджета, който да е съобразен със ситуацията в страната, е наложително и целесъобразно срокът за провеждане на обществени консултации за приемането на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение, отчитане и контрол на бюджета на Община Павликени да бъде определен на 14 дни.

В рамките на законовия 14 дневен срок за обществени консултации ще бъдат взети предвид предложенията и становищата по проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение, отчитане и контрол на бюджета на Община Павликени, като същите ще бъдат публикувани на интернет страницата на община Павликени в предвидения от закона срок. Публикуваната справка ще отразява постъпилите предложения заедно с обосновка на неприетите предложения, като същите ще бъдат оповестени от вносителя преди приемането на акта на Общински съвет – Павликени.

 


 

 

ПРОЕКТ

ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА

 

ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА СЪСТАВЯНЕ НА БЮДЖЕТНАТА ПРОГНОЗА

ЗА МЕСТНИ ДЕЙНОСТИ ЗА СЛЕДВАЩИТЕ ТРИ ГОДИНИ, ЗА СЪСТАВЯНЕ, ПРИЕМАНЕ, ИЗПЪЛНЕНИЕ, ОТЧИТАНЕ И КОНТРОЛ НА БЮДЖЕТА НА ОБЩИНА  ПАВЛИКЕНИ

§ 1. В чл. 1, ал. 1 се изменя по следния начин:

Чл. 1 „(1) (Изм. - Решение № …./2021 г.) С тази Наредба се определят условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Павликени и извънбюджетните сметки, както и взаимоотношенията с централните ведомства, второстепенните разпоредители с бюджет, други общини, финансови институции и местната общност.“

§ 2. В чл. 2, алинея 2 се изменя по следния начин:

Чл. 2 „(2) (Изм. - Решение № …./2021 г.) В състава на общински бюджет влизат: бюджетът на първостепенния разпоредител с бюджет; бюджетните сметки на определените с решение на общински съвет второстепенни разпоредители.“

 

§ 3. В чл. 9, алинея 2, се изменя по следния начин:

Чл. 9 „(2) (Изм. - Решение № ......./2021 г.) В разходната част на общинския бюджет се предвижда бюджет за финансиране на местни и делегирани от държавата дейности, както и дофинансиране за делегираните от държавата дейности.“

 

§ 4. В Чл. 30, към алинея (3), се създава нова точка 10 със следното съдържание:

Чл. 30, (3), т. „10. (Нова - Решение № ............./2021 г.) Показателите за разходи по чл. 45, ал. 1, т. 2, букви „а“ – „д“ от Закона за публичните финанси, съгласно ал. 3, т. 10, се определят по следния начин:

1. не по-малко от 30 на сто от постъпленията от продажбата на общински нефинансови активи, се използват за финансиране на изграждането, за основен и текущ ремонт на социалната и техническата инфраструктура на територията на съответното населено място.

2. не по-малко от 30 на сто от постъпленията от разпореждането с друго общинско имущество, извън имуществото по т. 1, от наем, от аренда на земеделски земи и горски територии и от ползването на дървесина и недървесни горски продукти от горите, общинска собственост, се използват за изпълнение на дейности от местно значение в съответното населено място, както следва:

- осигуряване на средства за дофинансиране на работната заплата и осигурителните вноски на кметовете на кметства, кметските наместници и служителите от общинска администрация;

- осигуряване на средства за работната заплата и осигурителни вноски на уредниците в пенсионерските клубове;

- осигуряване на средства за работната заплата и осигурителните вноски на назначените в кметствата и кметските наместничества работници по озеленяване и охрана на общинската собственост;

- осигуряване на средства за издръжка на администрацията в кметствата и кметските наместничества;

- осигуряване на средства за издръжка на пенсионерските клубове, за поддържане на паркове, градини и др. зелени площи, на гробищните паркове и на съществуващата мрежа на местните радиовъзли;

- осигуряване на средства за зимно поддържане и текущ ремонт на улиците в населените места.

3. Капиталовите разходи по чл. 45, ал. 1, т. 2, буква „е“ от Закона за публичните финанси, се определят на база актуални данни за състоянието на социалната и техническата инфраструктура в региона или населеното място.

Предложенията за капиталови разходи се правят от кметовете/кметските наместници на населените места, технически специалисти от общинска администрация и граждани.

Работна група/групи, в чийто състав влизат специалисти и кметовете/кметските наместници на съответното населено място, извършват анализ на предложенията и огледи. За резултатите от огледите се съставят експертизи/протоколи/доклади и технически предложения. Определят се прогнозни цени. Информацията се анализира от комисиите по формирането на проекто-бюджета за капиталовите разходи на Общината въз основа на обективни критерии за оценка:

3.1. Обекти, свързани със строителство, както следва:

3.1.1. За съществуващи обекти на база оценка на експлоатационното състояние на обектите:

3.1.1.1. Обекти в аварийно и предаварийно състояние, с нарушени носещи конструктивни елементи – нарушена експлоатационна годност;

3.1.1.2. Обекти с частично нарушени ограждащи елементи на конструкцията – ограничена експлоатационна годност;

3.1.1.3. Обекти, на които са засегнати неносещи елементи, неоказващи влияние на експлоатационната годност на обекта.

3.1.2. За нови обекти- на база необходимостта от новия обект, анализ на наличната информация, анализ разходи-ползи, социален ефект и други, приложими за конкретния случай.

Окончателните разходи, се определят въз основа на инвестиционни и технически проекти или Количествено-стойностни сметки.

3.2. Обекти, свързани с основни ремонти и придобиване на други материални активи – след преценка необходимостта на база наличната информация и анализ разходи-ползи, когато е приложимо.

 

Комисиите по формирането на проекто-бюджета анализират информацията и класират по приоритет обектите по т. 3.1 и т. 3.2. и ги предлагат за включване в проекта на Капиталовите разходи.

 

§ 5. Приложение № 1 към чл. 29, ал. 6 и чл. 44, ал.4, се изменя по следния начин:

 

 

„Приложение № 1 (изм. с Решение № 153/28.07.2016 г., изм. с Решение № ……01.2021 г.) към чл. 29, ал. 6 и чл. 44, ал.4 от настоящата Наредба

ПРАВИЛА ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ПУБЛИЧНО ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТА ЗА ОБЩИНСКИ БЮДЖЕТ И ПУБЛИЧНО ОБСЪЖДАНЕ НА ГОДИШНИЯ ОТЧЕТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕТО И ПРИКЛЮЧВАНЕТО НА ОБЩИНСКИЯ БЮДЖЕТ

 

I. ПРАВИЛА ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ПУБЛИЧНО ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТА ЗА ОБЩИНСКИ БЮДЖЕТ

  1. Проектът на общинския бюджет се публикува на страницата на Община Павликени.
  2. Кметът на общината организира изготвянето на материал, представляващ основните показатели на документа, в достъпен за гражданите формат и вид.
  3. Най-малко 7 дни предварително в местен ежедневник и на интернет страницата на общината се оповестява датата и начина на провеждане на публичното обсъждане.
  4. При обявени извънредно положение, бедствено положение, извънредна епидемична обстановка или кризисна ситуация, засягащи територията на общината или част от нея, и когато въведените мерки и наложените ограничения, свързани с тях, не позволяват събирането на хора в закрити помещения в обществени сгради, публичното обсъждане се провежда онлайн. Становищата на гражданите, присъединили се към онлайн обсъждането се включват в протокола по т. 6 от настоящите правила.
  5. Становища и предложения по проекта за общинския бюджет могат да се предоставят в деловодството на община Павликени и на електронна поща, посочена в обявата по т. 3 от правилата, до края на работния ден, предхождащ датата на провеждане на обсъждането.
  6. За постъпилите предложения по т. 5 и предложенията, направени по време на публичното обсъждане по т. 4, се съставя протокол, който се внася в общинския съвет заедно с окончателния проект на общинския бюджет.

 

II. ПРАВИЛА ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ПУБЛИЧНО ОБСЪЖДАНЕ НА ГОДИШНИЯ ОТЧЕТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕТО И ПРИКЛЮЧВАНЕТО НА ОБЩИНСКИЯ БЮДЖЕТ

1. Отчетът за изпълнението и приключването на годишния общински бюджет се публикува на страницата на община Павликени.
2. Срокът за приемане от общинския съвет на отчета за изпълнение и приключване на годишния общински бюджет за съответната година е 31 май на следващата година.

3. Председателят на общинския съвет организира публично обсъждане на отчета по т. 1 от местната общност, като оповестява датата на обсъждането най-малко 7 дни предварително на интернет страницата на общината и в местен ежедневник.

4. При обявени извънредно положение, бедствено положение, извънредна епидемична обстановка или кризисна ситуация, засягащи територията на общината или част от нея, и когато въведените мерки и наложените ограничения, свързани с тях, не позволяват събирането на хора в закрити помещения в обществени сгради, публичното обсъждане се провежда онлайн. Становищата на гражданите, присъединили се към онлайн обсъждането се включват в протокола по т. 6 от настоящите правила.

5. Становища и предложения по годишния отчет за изпълнението на бюджета могат да се предоставят в деловодството на община Павликени и на електронна поща, посочена в обявата по т. 4, до края на работния ден, предхождащ датата на провеждане на обсъждането.

6. За постъпилите становища по т. 5, както и за изразените мнения по време на публичното обсъждане по т. 4 от настоящите правила, се съставя протокол, който се разглежда от Постоянните комисии на Общински съвет – Павликени заедно с разглеждането на отчета.“

 

§ 6. Измененията влизат в сила, считано от датата на влизане в сила на настоящото решение.

 

Вносител:

инж. ЕМАНУИЛ МАНОЛОВ

Кмет на Община Павликени

 

 

Съгласувал: Славена Грозева

Началник отдел ПОЧРОП

 

 

Изготвил: Гинка Николова

Директор на Дирекция БМПОС

 

Приложени документи:

Справка за поспъпили предложения и възражения